Nieuwsbrief
Rapport: Gezondheidsimpact van deelauto’s onderzocht
Verkeer heeft in Vlaanderen een enorme negatieve gezondheidsimpact door o.a. luchtvervuiling, ongevallen, … Deelwagens komen de laatste jaren steeds meer voor in het verkeer. Maar welke invloed hebben ze op onze gezondheid? Op onze publieke ruimte? En hoe passen ze in een duurzaam mobiliteitsbeleid?
Vlaams Instituut Gezond Leven vzw, Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek en het Agentschap Zorg & Gezondheid gingen op zoek naar antwoorden.
Mobiliteit biedt kansen, ook voor onze gezondheid. Verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer dragen sterk bij aan een actieve leefstijl en zorgen voor ontmoetingskansen. Door ons te verplaatsen krijgen we ook toegang tot zorg en werk. Toch springen we al té snel in de wagen. Nog een aantal mensen doet dit zelfs voor korte afstanden die je eigenlijk perfect te voet of met de fiets kan doen.
Dit alles zorgt voor een sterke gezondheidsimpact: we zitten meer én we missen heel wat beweeg- en ontmoetingskansen. Bovendien zorgen wagens voor luchtvervuiling en geluidshinder, en nemen ze veel van onze publieke ruimte in beslag.
Deelauto’s kunnen die pijnpunten voor een stuk wegnemen, zo blijkt uit het rapport. Uit onderzoek blijkt dat één deelwagen tot 12 privéauto’s kan vervangen. Daardoor kunnen deelwagensystemen een positief effect hebben op de gezondheid en de publieke ruimte. Als er minder 'auto-kilometers' gereden worden, kan dit vervangen worden door:
- meer beweging,
- minder uitlaatgassen, geluidsoverlast en materiaalgebruik,
- meer publieke ruimte die ook beter benut kan worden, inclusief ontharding en vergroening,
- een verkleining van de gezondheidsongelijkheid.
Deelwagens kunnen dus heel wat voordelen met zich meebrengen ten opzichte van de privéwagen. Máár: in een gezond mobiliteitsbeleid blijft autorijden toch altijd de laatste stap.
Meer weten? Lees het volledige 'Rapport - Hoe passen deelwagens in een duurzaam mobiliteitsbeleid dat ook gezondheid vooropstelt'